
Terapia Pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to proces długotrwałych oddziaływań, szereg całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych, nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania, do obowiązków szkolnych. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
Celem terapii pedagogicznej jest przywrócenie możliwości rozwoju umysłowego do normatywu społecznego, podmiotom z deficytami edukacyjnymi na miarę ich możliwości psychosomatycznych, poprzez:
- stymulowanie rozwoju dzieci i młodzieży
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych
- wyrównywanie braków w wiedzy i praktycznych umiejętnościach manualnych,
- eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych poprzez różne techniki
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.
- wyrównywanie szans rówieśniczych
Terapia pedagogiczna skierowana jest do:
- dzieci o nieharmonijnym rozwoju
- dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji, czyli dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania
- dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
- dzieci ze specyficznymi trudności w opanowaniu umiejętności:
– czytania – dysleksja
– dobrego poziomu graficznego pisma – dysgrafia
– poprawnego pisania – dysortografia
– matematyki – dyskalkulia - dzieci o obniżonej sprawności manualnej
- dzieci z zaburzeniami orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni
- dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
- dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
- dzieci z zaburzoną lateralizacją
- dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową