Terapia Pedagogiczna

Terapia pedagogiczna to proces długotrwałych oddziaływań, szereg całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych, nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania, do obowiązków szkolnych. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.

Celem terapii pedagogicznej jest przywrócenie możliwości rozwoju umysłowego do normatywu społecznego, podmiotom z deficytami edukacyjnymi na miarę ich możliwości psychosomatycznych, poprzez:

  • stymulowanie rozwoju dzieci i młodzieży
  • stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych
  • wyrównywanie braków w wiedzy i praktycznych umiejętnościach manualnych,
  • eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych poprzez różne techniki
  • eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.
  • wyrównywanie szans rówieśniczych

Terapia pedagogiczna skierowana jest do:

  • dzieci o nieharmonijnym rozwoju
  • dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji, czyli dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania
  • dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
  • dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
  • dzieci ze specyficznymi trudności w opanowaniu umiejętności:
    – czytania – dysleksja
    – dobrego poziomu graficznego pisma – dysgrafia
    – poprawnego pisania – dysortografia
    – matematyki – dyskalkulia
  • dzieci o obniżonej sprawności manualnej
  • dzieci z zaburzeniami orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni
  • dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
  • dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
  • dzieci z zaburzoną lateralizacją
  • dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową